دانلود (تحقیق درباره كاویتاسیون)

ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم

به صفحه دانلود فایل (تحقیق درباره كاویتاسیون) خوش آمدید برای دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید. شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل تحقیق درباره كاویتاسیون را دانلود خواهید کرد

تحقیق درباره كاویتاسیون 33 صفحه با فرمت doc

*تحقیق درباره كاویتاسیون*

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

– معرفی پدیده كاویتاسیون

1

– تعریف و اساس فرآیند كاویتاسیون

3

– تقسیم‎بندی كاویتاسیون

7

– اثرها و اهمیت كاویتاسیون

11

– اندیكس كاویتاسیون

12

– شكل‎گیری كاویتاسیون

14

– روش‎های مطالعه كاویتاسیون

16

– روش‎های تشخیص كاویتاسیون

18

– روش‎های سنتی برای كاهش خسارات كاویتاسیون

21

– عوامل مؤثر در خسارت ناشی از كاویتاسیون بر روی سطح

25

معرفی پدیده كاویتاسیون

تاریخچه

نیوتن اولین فردی بود كه بطور تصادفی در سال 1754 در حین آزمایش عدسیهای محدب به پدیده كاویتاسیون و تشكیل حباب در مایعات برخورد كرد ولی نتوانست علت آن را شناسایی كند. او مشاهدات خود را چنین بیان كرده است:

«در مایع بین عدسیها، حبابهایی به شكل هوا بوجود آمده و رنگهایی شبیه به هم تولید كرده كه این حبابها نمی‎تواند از جنس هوا باشد زیرا مایع قبلاً هوا زدایی شده است.»

نیوتن تشخیص داد كه این عمل نتیجه بیرون آمدن هوا در اثر كاهش فشار است و حبابها دوباره نمی‎تواننددر مایع حل شوند و در نتیجه پدیده كاویتاسیون را باعث خواهند شد.

مهندسان كشتی‎سازی در قرن نوزدهم به شكل عجیبی برخورد كردند. آن این بود كه پیچهای توربینها كه به آب دریا در تماس بودند بعد از مدتی باز می‎شدند، آنها نتوانستند هیچ دلیل قانع كننده‎ای برای این عمل پیدا كنند.

رینولدز در سال 1875 این مشكل را حل كرد، او یكسری آزمایشات كلاسیك روی یك مدل به طول 30 اینچ انجام داد كه دارای پیچ‎هایی به طول 2 اینچ با فنر قابل تنظیم بودند. او دریافت كه وقتی طول پیچها زیاد شود عمل باز شدن رخ نمی‎دهد. او اظهار داشت كه هوای وروید پشت تیغه پره باعث كاهش قرت پروانه می‎شود. خودش یك مورد معروف را كه شاهكاری در صنعت كشتی‎سازی است، طراحی كرد كه سرعت آن برابر 27 كره بود.

اولین مشاهدات مكتوبی كه در توربینهای بخار ثبت شده توسط ‎Parson است و در گزارشاتش چنین آورده است:

«لرزش پروانه بیشتر و راندمان آن كمتر از حدی است كه محاسبات نشان می‎دهد، از بررسی روی سطوح تیغه‎ها معلوم شد كه حبابهایی در پشت تیغه توربین آب را پاره می‎كند، جنس حبابها از هوا و بخار آب نیست و قسمت اعظم قدرت موتور صرف تشكیل و نگهداشتن آنها به جای راندن كشتی می‎شود.»

‎Parson Barnaby و ‎Thornycroft Barnaby مقاله‎هایی در این زمینه نوشته‎اند و پدیده مذكور را شرح داده‎اند و نتیجه‎گیری كرده‎اند كه وقتی فشار اطراف تیغه‎ها از یك حد ویژه‎ای پایین‎تر رود حفره‎ها و ابرهای حبابی در پروانه‎ها بوجود می‎آید. ‎Thronycroft Barnaby اولین كسانی بودند كه مقالات خود از لغت كاویتاسیون ‎(cavitation) استفاده كردند. آنها اظهار داشته‎اند كه وقتی فشار منفی كمتر از ‎psi75/6 شود این اتفاق رخ می‎دهد.

برای آزمایش و مشاهده كاویتاسیون، تجربیات ‎Parson و تلاشهای ‎Turbinia آنها را به ساخت و طراحی یك ماهی تابه سربسته محتوی آب كه یك گوشه آن باز بود رهنمون كرد. این آزمایش مقدمه‎ایی برای طراحی و ساخت اولین تونل كاویتاسیون در سال 1895 شد. این وسیله هنوز در دپارتمان آرشیتك دریایی و كشتی‎سازی دانشگاه ‎Newcastle upon Tyne وجود دارد. این وسیله شامل مدار بسته بیضی شكلی از یك لوله مسی عمود بر سطح مقطع پروانه بود كه بطور افقی به بالای عضو چرخاننده یك ماشین بخاركوچك متصل بود و سپس به یك موتور الكتریكی منتهی می‎شد. عكس‎برداری بر روی پنجره‎ای كه در بالای آن یك لامپ كمانی شكل قرار گرفته بود صورت می‎گرفت و بدین طریق مشاهده كاویتاسیون امكان‎پذیر بود.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

مطالب تصادفی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *