دانلود (مقاله بررسی سازه ها و راههای ارتقای اثر بخشی نیروی كار)

ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم

به صفحه دانلود فایل (مقاله بررسی سازه ها و راههای ارتقای اثر بخشی نیروی كار) خوش آمدید برای دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید. شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز فایل مقاله بررسی سازه ها و راههای ارتقای اثر بخشی نیروی كار را دانلود خواهید کرد

مقاله بررسی سازه ها و راههای ارتقای اثر بخشی نیروی كار 36 صفحه با فرمت doc

*مقاله درمورد بررسی سازه ها وراههای ارتقای اثر بخشی نیروی كار*

چكیده :

امروزه بررسی راهبردی سازه ها و ساز وكارهای اثر بخشی از موارد مسلم تحول آ‏فرینی و استقرار نظام بهبود فرایندهای كار قلمداد می شود عامل انسانی از دو زاویه متعارض یكی خلاقیت ، جمود ، و دیگری كار آفرینی – انهدام بازده سازمانها ، نقش زیر بنایی در موفقیت واثر بخشی سازمان و مدیریت دارد .

مقاله حاضر درصدد شناسایی بافت درونی ، تعبیه اسكلت پیكره اثر بخشی و ارائه راهكارهای هدایت مولفه های بهبود اثر بخشی سازمانی است .

مقدمه :

امروز سازمانها به حدی گسترده و پیچیده شده اند كه بدون علم سازمان و مدیریت و بهره گیری از توانمندی ، فراست و مهارتهای سالها تجربه سازمانی نه می توان سازمان را به خوبی درك وتحلیل كرد ونه می توان آن را رهبری و مدیریت نمود . همان طور كه بدون علم و ممارست درهر رشته تخصصی نمی توان از آن بهره برداری كرد علم مدیریت به لحاظ پیچیدگی ذهنی بودن ، وناهمگنی محیط واعضای سازمان بسیار

سخت تر از هر علمی است كه محیط آن جنبه فیزیكی و واقعی دارد.

جامعه نمی تواند از این پس شاهد وارد آوردن ضرر از طرف افرادی باشد كه بدون آگاهی از علم مدیریت صرفا به لحاظ پیروی از حلقه مراعات ( روابط ) و شیرینی منصبهای مدیریت وبا مستقر نشدن در حرفه مرتبط با رشته تحصیلی و تخصصی خود مشاغل حساس مدیریت سازمانها را اشغال كنند اینان تلاش می كنند صرفا با بهره گیری از سطوح اخلاقی و ارزشهای اجتماعی این عصر بدون كوچكترین آگاهی از نظریه و قوانین تحلیلی رشته ای و علم بسیار حساس و پیچیده مدیریت ، اداره امور سازمانها را بر عهده گیرند .

همه افراد دلسوز در این جامعه بارها شاهد حلقه شوم و دور باطل افكار مدیران و محو شدن برنامه ها وعملیات سازمانها بوده اند ، آثار سوء این نوع تصمیم گیریها موجب معدوم كردن كیفیت و انگیزشهای كاری منابع انسانی سازمانها می شود كه گهگاه می بینیم فردی در منصب مدیریت می نشیند كه ازعلم و جوهره ظریف مدیریت واداره سازمان و نحوه دستیابی به اثر بخشی سازمانی بهره چندانی ندارد .

موفقیت و اثر بخشی

اثر بخشی كه بعد كیفی بهره وری است درارتباط بسیار نزدیك با كیفیت و توان كاری

نیروی انسانی است این شاخص نشانگر نسبت : 1- هدفهای واقعی به هدفهای پیش بینی شده و 2- عملكرد واقعی به عملكرد مورد انتظار است وا زطریق بازده نیروی كار و سازمان اندازه گیری می شود اثر بخشی در واقع با هدفهای مدیر وسازمان مشخص می شود وهویت پیدا می كند عرصه شاخصهای سنجش اثر بخشی در چارچوب : 1- میزان دستیابی به هدفهای مورد انتظار 2) كیفیت كار 3) سرعت و دقت كار و 4) جوششهای درونی بهبود و خلاقیت قرار می گیرد البته در تعیین اثر بخشی باید میان اثر بخشی هدفهای فردی ، سازمانی ، و مدیریت تفاوت قائل شد از آنجا كه یكی از خصیصه های تحقق تفكرات واراده مدیریت در سازمانها استفاده از مجاری قدرت است لازم است میان مجاری قدرت سازمانی مقام و مجاری قدرت شخصی در كسب موفقیت و اثر بخشی تمییز قائل شد ، هر چند كه منظور از قدرت میزان توانایی تاثیر گذاری بر رفتار افراد است در صورتی كه شخصیت سازمانی قادر باشد افراد سازمان را به انجام دادن كار معینی ترغیب كند ، آن شخصیت دارای قدرت سازمانی مقام است درحالی كه قدرت شخصی از مجاری قدرت زیر دستان در انجام دادن فعال كار ، نشئت می گیرد بهترین وضعیت برای مدیریت سازمان ، جمع كردن این دو نوع مجاری قدرت در شخص مدیر است یعنی هم پذیرای او باشند دوستش بدارند ، به او احترام حرفه ای و شخصیتی بگذارند وهم از او پروا ، حیا و اطاعت پذیری بالایی داشته باشند وحتی بترسند در این میان بازده میزان كوشش وهدایت مدیریت مطرح می‌شود كه بر آن اساس فرد می كوشد بر رفتار دیگری تاثیر بگذارد وبه آن جهت بدهد و آن را در قلمرو و ابستگی وارد كند . میزان موفقیت افراد در سازمان را با بازده ( قدرت تولیدی ) گروه تحت رهبری آنها اندازه گیری می كنند .

موفقیت با چگونگی گرایش ، رفتار ، و عملكرد فرد و گروه ارتباط دارد ، اما اثر بخشی نشانه وضع درونی و میزان آمادگی اولیه فرد و گروه برای انجام دادن كار است لذا ماهیت گرایشی و انگیزشی دارد مدیر بهره مند از قدرت سازمانی ، از شیوه های مستقیم نظارت استفاده می كند ودر مسیر دستیابی به موفقیت سازمانی گام بر می دارد اما اثر بخشی زمانی نمایان می شود كه مدیر بر قدرت شخصی وبهره گیری از مجازی آن با اعمال نظارت كلی تر و جلوه های غیر مستقیم تاكید داشته باشد .

قدرت مقام در سازمان درچارچوب سلسله مراتب و تفكیك عمودی از بالا و پایین تفریض می شود در حالی كه قدرت شخصی از پایین به بالا بر اثر پذیرش زیر دستان و درعرصه تركیب وساز و كارهای دستیابی به هدفهای مشترك به وجود می آید مدیری كه قدرت اعمال نفوذ (موقت ) بر رفتار دیگران دارد می تواند موفق اما ناموثر باشد در صورتی مدیری موفق واثر بخش شناخته می شد كه صاحب مجاری اعمال نفوذ فكری ، حرفه ای ، وانگیزشی بر نیروی كار برای بالا بردن بهره وری سازمان باشد ( هالس 1994 هرسی و بلانچارد ، 1378 ) در نمودار شماره 1 نمایش هندسی تعامل قدرت شخصی ، اثر بخشی و نظارت در نمودار شماره 2 نمایش هندسی تعامل قدرت سازمانی موفقیت و نظارت ارائه شده است .

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

مطالب تصادفی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *